top of page

Grootschalige werkzaamheden in en rond Amsterdam

<< English below >> 


In 2025 vinden er meer grootschalige weg- en spoorwerkzaamheden dan ooit plaats in en rond Amsterdam. Het zwaartepunt van de wegwerkzaamheden ligt tussen mei en oktober. Ook zijn er in de zomer grote evenementen die voor extra verkeersdrukte zorgen. Bijna iedereen die naar, vanuit of via Amsterdam reist, krijgt last van hinder. Met de campagne ‘Vaststaan of meebewegen: wat doe jij?’ informeert en ondersteunt het samenwerkingsverband Amsterdam Bereikbaar de reizigers bij hun reiskeuze. Op amsterdambereikbaar.nl/2025 vinden reizigers een overzicht van de werkzaamheden, reisalternatieven en speciale kortingsacties voor deelvervoer én openbaar vervoer.


Omvang hinder

Dit jaar krijgen reizigers naar, vanuit of via Amsterdam te maken met wegafsluitingen, omleidingen, meer drukte en langere reistijd. Vanuit alle windrichtingen: van Den Haag tot Almere en van Alkmaar tot Utrecht. Dit kan vaak oplopen tot een uur extra reistijd, zowel heen als terug. Zeker met de auto. De hinder is op álle routes in de stad en regio te merken. Dus ook op de wegen waar geen werkzaamheden of afsluitingen zijn. Ook werkzaamheden aan het spoor zorgen voor een langere reistijd. Omdat meer mensen met het openbaar vervoer reizen als alternatief voor de auto, zal het drukker worden in de trein, metro, tram of bus. Zij worden opgeroepen waar mogelijk buiten de spits te reizen.


Goed voorbereid op weg

De campagne roept reizigers op hun reisgedrag in de piekperiode tussen mei en oktober aan te passen en goed voorbereid op weg te gaan. Thuiswerken als dat kan, reizen buiten de spits, kiezen voor alternatieve vervoersmiddelen of samen reizen in één auto. Het doel is om de regio bereikbaar te houden. Om dit tijdens de werkzaamheden ook zo te houden, is het nodig dat er 20% minder verkeer op de weg is. Een grote opgave, want dat is 1 op de 5 auto’s.  


Mobiliteitsmaatregelen

Om de hinder zo beperkt mogelijk te houden worden er ook andere maatregelen ingezet. Zo wordt er samengewerkt met navigatiediensten voor afsluitingen en omrijdroutes. Helpt werkgeversorganisatie Breikers werkgevers kosteloos met mobiliteitsadvies op maat. Ook worden er extra bergingsvoertuigen ingezet om files door ongelukken sneller op te lossen.


Communicatiecampagne ‘Vaststaan of meebewegen’

Met de communicatiecampagne ‘Vaststaan of meebewegen’ informeert Amsterdam Bereikbaar weggebruikers over de hinder en over slimme reisalternatieven. Met een hoofdrol voor onze pylon, is de campagne onder andere zichtbaar op borden langs de Rijkswegen, via sociale media en (lokale) media.


Over Amsterdam Bereikbaar

Amsterdam Bereikbaar is een samenwerkingsverband tussen vijf grote infrapartijen: Rijkswaterstaat, Gemeente Amsterdam, ProRail, Provincie Noord-Holland en Vervoerregio Amsterdam. Daarnaast is NS als spoorvervoerder aangesloten en Breikers voor de verbinding met werkgevers. Ga voor meer informatie naar amsterdambereikbaar.nl.


<< English version>> 


In 2025, more large-scale road and rail works than ever before will take place in and around Amsterdam. The majority of roadworks will occur between May and October. Additionally, major summer events will increase traffic congestion. Almost everyone traveling to, from, or through Amsterdam will experience some level of disruption. The campaign “Stuck or Moving Along – What’s Your Move?” is aimed at informing and supporting travelers in making smart travel choices. At amsterdambereikbaar.nl/2025, travelers can find an overview of the construction projects, travel alternatives, and special discounts for shared mobility and public transportation.


Extent of Disruption

This year, travelers to, from, or through Amsterdam will face road closures, detours, more congestion, and longer travel times. From all directions — The Hague to Almere and Alkmaar to Utrecht — delays may be up to an hour in both directions, especially by car. Disruption will be noticeable on all routes in the city and surrounding region, even on roads without construction work. Rail works will also lead to longer travel times. As more people switch from driving to public transport, trains, metros, trams, and buses are expected to become busier. Travelers are encouraged to avoid peak hours whenever possible.


Well-Prepared Travel

The campaign urges travelers to adjust their habits during the peak construction period from May to October and to prepare well for their journey. This includes working from home if possible, traveling outside peak hours, using alternative transport methods, or carpooling. The goal is to keep the region accessible. To achieve this during the construction period, 20% fewer cars are needed on the roads — that’s 1 in every 5 cars.


Mobility Measures

To minimize the inconvenience, additional measures are being implemented. These include cooperation with navigation services for real-time closures and detours, free customized mobility advice for employers from Breikers, and the deployment of extra recovery vehicles to clear accidents and reduce traffic jams more quickly.


Communication Campaign: "Stuck or Moving Along"

With the communication campaign “Stuck or Moving Along”, Amsterdam Bereikbaar informs road users about the disruptions and smart travel alternatives. With a starring role for the campaign’s signature orange pylon, the message is visible on highway signs, social media, and in (local) media.


About Amsterdam Bereikbaar

Amsterdam Bereikbaar is a collaboration between five major infrastructure parties: Rijkswaterstaat, the Municipality of Amsterdam, ProRail, the Province of North Holland, and the Amsterdam Transport Region. NS (Dutch Railways) is also involved as a railway operator, and Breikers provides connections to employers. For more information, visit amsterdambereikbaar.nl.

Comments


Visit RichPort.

RichPort is the southern part of the Schiphol-Rijk area. Conveniently situated near the A4 highway, bordering on Schiphol AirPort and Amsterdam. With several busstops in the park, a 10 minute commute to Schiphol and train station RichPort is within everyone's (daily) reach.

ADDRESS

Beechavenue 2,
1119 PT Schiphol-Rijk

PHONE

EMAIL

RichPort Community.

An active community needs a Community Management. That's why RichPort has a full time Park Manager who works around the clock to organise activities that bring the people in the park together. And that's me! Tiffany Graf. Don't hesitate to contact me for any questions regarding park activities and facilities. For all Park Management related topics, please contact Tiffany Graf.

Tiffany Graf

Park Management

info@richport.nl

020 750 33 33

Newsletter

Subscribe to the RichPort Newsletter.

tiffany.png
newsletter.png

For park management related topics.

Stay up-to-date with the latest RichPort news.

  • Black LinkedIn Icon
  • Facebook logo
  • Instagram logo

© 2024 by RichPort.

bottom of page